Den første måned af vores rejse, har vi tilbragte i Indonesien. Selvom vi gerne vil bo omkring en måned samme sted for at kunne holde leveomkostningerne nede og have muligheden for at arbejde så produktivt som muligt, så blev det ikke tilfældet på vores første destination. Vi var nemlig først 14 dage på Lombok og derefter 12 dage på Gili Trawangan. Vi snakkede en del frem og tilbage om mulighederne og da Gili Trawangan var så tæt på, kunne vi ikke lade være med at benytte muligheden for, at se denne lille paradis ø.

Paradis strand på Gili Trawangan

Og det var virkelig paradis – især når man kom fra stranden i Senggigi. Havet var virkelig blåt og helt klart og så var der utrolig mange fisk, som kom helt tæt på. Nicolaj har lavet en video om det fantastiske liv under vandet, som i kan se her. Stranden var selvfølgelig fyldt med turister, men tempoet var stille og roligt og bare man ikke befandt sig der hele tiden, så var det lige til at overleve. Nabo øerne Gili Meno (som man kunne kigge over på) og Gili Air er ikke helt så turistede som Gili Trawangan, der er kendt som The Party Island!

Selvom der var rigeligt med fisk under overfladen, så bar stranden på Gili Trawangan præg af at være blevet brugt! Vi så en del affald på vores svømmeture og koralerne var desværre ikke noget at råbe hurra for. Der var skraldespande mange steder og man kunne tydeligt mærke at de gik op i at der ikke flød med affald på stranden, men mængden af turister der kommer på den lille ø dagligt, gjorde at der var visse udfordringer.

Gili Trawangan guideOvernatningsmuligheder

Vi valgte ligesom i Senggigi at bo på et lille Homestay, som hed Gili Life. Stedet var okay, men heller ikke mere end det og der er virkelig mange muligheder på den lille ø. Homestay efter homestay som alle ser både hyggelige og billige ud! Hvis man skulle være til det lidt mere luksuøse, findes der også et par store ressorts. Hvis jeg skulle komme forbi Gili Trawangan igen engang, så ville jeg undersøge nogle af de lidt afsidesliggende hoteller og huse på den nordlige del af øen. På vores cykeltur rundt kom vi forbi flere steder, der så noget så idylliske ud!

Som altid er sider som Booking.com og Agoda, rigtige gode til at danne sig et overblik over udvalget, men book aldrig for hele perioden i forvejen, da det er nemt at få dem væsentligt ned i pris ved ankomst. Vi gav ca. 100 kr. pr. nat de første to døgn som vi havde booket i forvejen, men fik dem presset ned i 84 kr. pr. døgn de sidste 10 dage. I kan læse meget mere om hele vores rejsebudget for Indonesien lige her.

Gili Trawangan er en rigtig party ø og derfor valgte vi et hotel der ikke lå på første parket til stranden, da det er her alle barer og pubber er. Der er gang i den om aftenen og vil man ligesom os gerne have lidt natte søvn, så vælg et hotel der ligger lidt fra strand promenaden, i hvert fald hvis man bor centralt.

Gili TrawanganHvor skal man spise?

Lige så mange overnatningsmuligheder der er, ligeså mange restauranter og caféer finder du på øen! Udvalget er langt større end f.eks. i Senggigi, men de fleste restauranter er også ret turistvenlige i forhold til menuen og priserne er heller ikke helt til den lave side. Vi forsøgte at holde omkostningerne til vores frokost nede, for så at have muligheden for, at kunne bruge lidt flere penge til aften.

Madmarkedet som vi allerede har lavet et lille indlæg om er anbefaleseværdigt og her har du mulighed for at prøve en masse forskellige lokale retter til næsten ingen penge. Fordi Gili Trawangan er en lille turist ø, så er det generelt bare lidt dyrere at leve der, men hvis man ikke tager det første og bedste, så kan man sagtens leve her på budget!

Gili Trawangan guide - madOplevelser på Gili Trawangan

Selvom øen er lille er der mange muligheder for at få nogle sjove timer med venner eller familie. Selvfølgelig er stranden et trækplaster for mange og vi brugte også rigtig mange timer på at dykke rundt i overfladen. Der findes også flere forskellige snorkling og dykkerture rundt på naboøerne, hvis man skulle få lyst til at opleve lidt andet end kun Gili Trawangan. Vi fik ikke undersøgt ture og priser tidsnok, hvilket vi faktisk var lidt ærgerlige over, da vi fandt ud af det faktisk var ganske billigt, at komme på f.eks. en snorkling tur med flere stop rundt om de tre øer.

Vi valgte at leje to SUP(stand up paddeling) boards en dag, da det så ud til at være en sjov beskæftigelse. De var ikke nemme at få pruttet ned i pris, men vi endte med at få de to boards i en time for ca. 75 kr. Det var en sjov, men meget hård oplevelse, da der er en del strøm og inden vi så os om var vi drevet flere kilometer ned langs stranden og skulle gå tilbage med de kæmpe boards. Heldigvis fik vi hjælp af en sød tysker der godt kunne se, at Nicolaj knoklede med at gå med to boards, for jeg kunne på ingen måde få mine små arme til at nå! Selvom vi havde læssevis af solcreme på mens vi var ude og padle, så blev vi begge meget røde – så snup en T-shirt med for en sikkerhedsskyld!

SUP på Gili TrawanganEn cykel- eller gåtur rundt om øen er et must og man kan leje cykler til ca. 25 kr. pr. døgn. Vi valgte også at gå på tværs af øen en aften for at se solnedgangen på den vestlige side af øen. Solnedgangen var ikke prangende den dag vi var der, men turen var hyggelig og der er en række caféer og restauranter ved stranden hvor man kan nyde en kold øl. Hvis man ikke orker at gå hele vejen tilbage, er der altid mulighed for at tage en hestevogn. Priserne på dem fandt vi desværre aldrig ud af, da vi gik alle steder.

Gili Trawangan4I det hele taget er der rigtig mange ting at lave på Gili Trawangan når man tænker på hvor lille øen faktisk er. Nogle af de ting vi overvejede, men ikke nåede, var den udendørs biograf, surfing undervisning, dykker kursus og at besøge de to andre øer.

Til og fra øen

Vi tog til Gili fra Lombok, hvilket helt sikkert er den hurtige og billige vej, men lufthavnen på Lombok har ikke det største udvalg af destinationer og derfor vælger mange at komme fra Bali. Da vi tog afsked med øen, var det også den vej vi valgte, men det skal der nok komme et indlæg om, om et par dage.

Vi vil dog råde jer til ikke at tage den første og bedste billet i finder, i hvert fald hvis i rejser på budget. Der findes mange udbydere og det kan godt betale sig at bruge lidt tid på at forhøre sig om priser ved de forskellige!

Gili Trawangan6Vi havde det skønt på Gili Trawangan og vil helt sikkert anbefale den lille ø. Hvis man ligesom os skal arbejde mens man er af sted, så skal man dog være opmærksom på det meget svingende internet og de evige strømafbrydelser. Det gav en del udfordringer og da vi kom til Bali, kunne vi godt mærke hvor meget det lettede at få net igen, så vi kunne få fyret nogle timer af!